welcome note

Jum jadi follower saya!

kahwin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KLIK KLIK INI

online user

KLIK KLIK SINI

Aug 13, 2010

BERBUKA APA HARI INI???

SALAM OLL.

    Weh korang semua berbuka apa hari ni,sure mak korang masak macam-macam kan.. Hari ni aku nak cite apa yang aku masak untuk berbuka puasa. Cuba korang teka apa yang aku masak?? hehehe..ada berkaitan dengan ketam! wah sedap nye. 


   Hari ni aku masak Ketam Masak Lemak Cili Api,aku masak simple je tak ikut sangat resipi yang sebetulnya sebab bahan takada la plak.hehe. Kena g tesco ampang nih!Saja jer nak berkongsi resipi dengan korang,nntboleh cuba kat rumah,bila lagi korang nak blaja masak kan..hehe, sambil2 dok rumah cuti ni blhla tolong2 mak kat dapo!! ahakz.




                                                 Mmm..sedapnya..


   Kat bawah ni aku bagi resipi Ketam masak lemak cili api ni.. resipi ni yang betul2 taw.Yang aku wat kat atas ni banyak yag tak cukup bahannya,tp still leh makan dan sedap kot ( puasa xleh rasa sangat. makhruh)hehhe...


Ketam - 6/7 ekor belah dua.
Santan - dr 1 biji kelapa asingkan yang pekat dan cair.
Cili padi - 7 - 10 biji ikut padas (org N9 kalau masak lomak tak pedas tak "kick")
kunyit hidup - 1 inci kalau tak kuning tambah kunyit serbuk
serai - ketuk
daun kunyit
asam keping - 1/2 keping.
garam secukup rasa

Cara:
1) Tumbuk lumat cili padi & kunyit hidup.
2) Masukkan ketam, masakkan bersama cili & kunyit yg d tumbuk tadi, keringkan
air ketam. Bila agak kering masukkan santan cair. Masukkan serai & daun kunyit.
3) Kacau perlahan supaya santan tak pecah minyak.
4) Bila dah menggelegak (mendidih), masukkan pula santan pekat. Perlahankan api sambil
kacau supaya kuah tak pecah minyak. Rasakan garamnya.
5) Bila dah sesuai rasa masukkan asam keping.  



      


      SELAMAT BERBUKA PUASA..
Sharing is Loving :}

0 comments:

Related Posts with Thumbnails