welcome note

Jum jadi follower saya!

kahwin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KLIK KLIK INI

online user

KLIK KLIK SINI

Aug 13, 2010

POLIGAMI DAN PEREMPUAN



SALAM OLL




            
    HOT kan tajuk entri aku kali ini. Terima kasih incik ridzuan atas idea utk wat tajuk ni.huhu..Saje je nak bagi tahu sikit kat para2 lelaki nih kami perempuan memang tak menyukai poligami,monogami dan sewaktu dengannya !!! tanya la mana2 perempuan yang korang jumpa,kat pasar mlm ke,kat fun fair ke ni jawapan yang akan korang dapat.


"Haishh, tak suke! kalau saya da kawin saya takkan sanggup nak berkongsi2 kasih sayang dengan orang lain".


"Kenapa tanya2 ni? dengar tajuk pun aku dah sakit hati tau tak! huh"..


"lelaki ni janji je nak berlaku adil tp tak penah nak mengotakan,memang la tak semua yang tak adill,tapi rata2 nya memang macam tu".


"Bagi alasan nak ikut sunnah nabi tp bila bab2 yang lain tu tak ikut plak sunnah nabi.Tengok la ulama2 kat negara kita jarang lah dengar kawin dua sebab apa,sebab dorang taw agama dan takut nak pikul beban waktu kat akhirat". ujar seorang wanita.


"Ada orang kata isteri pertama jahat,suke dera isteri kedua,tapi orang tak tahu ada juga isteri kedua yang menghasut suami untuk ceraikan isteri pertama sebab die tahu suami tengah sayang".



"Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya". [An Nisaa (4): 3]


    Tu la sedikit sebanyak yang leh aku kongsikan, bukannya aku menolak sekeras2nya poligami ni,aku redha kalau aku ditakdirkan berpoligami,tapi dengan syarat mesti ada sebab2 yang kukuh la untuk menduakan,contoh kalau isteri tak dapat berikan zuriat ataupun dah monopouse ,tu pun mesti la mintak izin dulu dari isteri.Tapi kenapa lelaki lebih memilih untuk dibenci dari disayangi,bukankah bermadu tu membuatkan perasaan sayang tu lama-lama bertukar kepada benci,kalau suami memang seorang yang adil lagi bijaksana takpe la,ni kalau jenis bijaksini memang blh menimbulkan rasa benci dan sakit hati je.Tak baik aniaya perempuan!.






     Lagipun aku rasa poligami ni bahagianya sekejap je,lepastu bala pulak yang datang bertimpa2.Tak penah lagi kita dengar orang cakap bahagianya hidup berpoligami ni dan tak penah juga kita dengar isteri2 yang bermadu ni mengaku yang die bahagia.Kebanyakkannya mengeluh geram,sakit hati,benci dan marah.Hidup kita ni untuk bahagia,kalau kita rasa yag satu tu dah cukup membahagiakan dan ada cukup masa untuk bersama TUHAN,jadi kekal la begitu.bersyukur dengan apa yang sudah ada. jangan pulak "Yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran".


                   Poligami secara tak lansung membuat wanita berendam air mata


  
    Jadi para lelaki sekalian, sila lah berpikir sedalam-dalamnya niat anda itu,jika anda seorang yang telah cukup bagus dari segi agama,harta dan adil,tak mustahil isteri anda sendiri akan memberi kebenaran kerana mereka tahu anda boleh berlaku adil dalam semua perkara.Jangan marah kalo tak diberikan kebenaran sebab isteri anda sudah tahu kamu tak akan berlaku adil malah hidup akan jadi lebih merana.ahakz!


P/S - Sila jangan menghentam aku sebab bukak tajuk ni,ini hanyalah pendapat aku,kalo korang ada pendapat sendiri sila komen kat ruangan komen kat bawah.hehe. 






                          WASSALAM
Sharing is Loving :}

2 comments:

roti bakar said...

em sapa kta xramai alim ulama kawin byk????? ramai...tapi lagi ramai yg xalim kawin banyak kikikikiki

ayeen muhammad said...

hhahaha..taw x pe incik rotibakar oi..
padan muke ayeen wat pasai poligami,sape suh tanye lg,,hahahha

Related Posts with Thumbnails