welcome note

Jum jadi follower saya!

kahwin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KLIK KLIK INI

online user

KLIK KLIK SINI

Aug 16, 2010

Jerawat!!!!! tension. Jum cari petua mengatasinya!!!

SALAM OLL..


                                      Sedihnya...


   Waaaa..Jerawat datang lagi!!!Korang mesti selalu kan berdepan dengan masalah ni,sama la juga dengan aku.Tak paham-paham kenapa tak henti-henti ianya mengeluarkan hasil macam pokok yang sentiasa berbuah.Alahai tensionnye macam ni,muka cantik2 tetiba ade jerawat plak.Eh jap2..Cantik ke?? ahakz!


                                                Lalat pun ada? yuckks


                                     Macam yang aku punye je.plus lg 2.ahaha


  Then disebabkan aku juga memiliki masalah yang sama,aku pun saja2 melayari internet utk mecari cara utk mengatasinya ataupun dengan lebih tepat orang panggil PETUA,yela dunia tanpa sempadan kan,hanya guna internat macam2 kita leh dapat,macam dulu2 aku rasa kalau beli majalah baru la berpeluang nak tahu pasal petua2 ni.Zaman sekarang da berubah,nak tahu pape just layari interet je.Senangkan??..

   So dalam aku cari petua2 ni, aku pun nak la berkongsi dengan korang2 sume,bak kata orang putih Sharing is caring.Disebabkan aku ni seorang yang caring( bukan daring ye),so akupun nak berkongsi la dengan korang. Tapi sebelum tu kite kene tahu Bagaimana jerawat ni terjadi! yela pengetahuan kene selalu ditambah kan.

                             Ahh abis la pakwe aku lari tengok aku camni...

Bagaimana terhasilnya jerawat?


-Liang roma tersumbat dengan penebalan kulit di pembukaan liang.Terdapatnya peningkatan pengeluaran minyak daripada kelenjar minyak. Tetapi keadaan ini bergantung kepada hormon yang berkait rapat dengan gen seseorang itu(perubahan hormon).Liang menjadi tersumbat dan di penuhi kotoran dan jangkitan bakteria inilah yang menyebabkan apa yang kita panggil JERAWAT.

                                            Pahamkan murid2 ku....

Faktor pertumbuhan jerawat

1)Ketidakseimbangan hormon( nak dekat period)
2)Tekanan/stress
3)Pemakanan
4)Genetik
5)Penggunaan kosmetik berasaskan minyak
6)Cuaca


    Ha sekarang da tahu kan ape sebab musababnya.Bagus! Cop2.. Lelaki pun memiliki masalah ni ye.So jerawat bukan hanya terjadi pada kaum perempuan,so masalah jerawat ialah masalah untuk kedua2 jatina(unisex)huhu...Okai sekarang jum kite singkap petua2 untuk menghilangkan jerawat ni.Petua yg senang dan mudah tak yah kuarkan blanje yang banyak.


Petua hilangkan jerawat!


1) Ambil seulas bawang putih dan basuh dulu supaya bersih.Titikkan dulu bawang putih tu dan sapukan pada tempat yang ditumbuhi jerawat batu. Amalkan sehinggalah jerawat tu hilang. Mudahkan, gune bawang putih pun boleh.wah2!kene try ni.




2)Ambil 2 hingga 3 keping kulit kayu manis ,gosokkan ditempat yang kesat seperti di bawah lesung batu,apabila telah menjadi serbuk,campurkan sedikit air dan sapu pada jerawat dalam lebih kurang 10 hingga 15 minit. Insyaallah jerawat akan hilang.Yeah petua ni aku da penah try,agak pedih la bile kene kat kulit tapi bagus gak! 






3)Campur bedak sejuk dan asam jawa,selawat pada Nabi 3 kali dan sapukan di muka dan di tempat jerawat. Insyaallah, jerawat akan beransur hilang.Wah ni pun senangkan. Jum cuba!!


                                     Macho gak pakai bedak sejuk ni
                                               
   Okai.Tu antara petua2 yang nak aku kongsikan,selain tu anda kene la rajin2 cuci muka ngan pencuci muka pastu blh la nak amalkan bende2 yang kat atas ni.Murah + mudah.Bahan2 sume ade kat umah.Aku pun nak cuba lah..wekkkk. Sape2 yang ade petua yang laen sile la kongsi gak.Skali lagi Sharing is caring.






                                        WASSALAM..







Sharing is Loving :}

0 comments:

Related Posts with Thumbnails