welcome note

Jum jadi follower saya!

kahwin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KLIK KLIK INI

online user

KLIK KLIK SINI

Aug 20, 2010

Kek Batik Juadah Raya!

   Korang penah tak makan kek batik?Tetiba air liur ku merembes tanda yang aku teringin nak makan kek ni.Dah lama aku tak menjamah kek yang superb sedap ni,last aku makan raya tahun lepas hasil air tangan aku sendiri,raya kali ni rasa macam nak buat lagi la, siyes ni tak maen2.

                Mungkin kek ni ciptaan org melayu asli.

    Lagipun bukannya susah mana pun nak membuatnya.Senang je.Ada bahan2 yang cukup, dalam masa sejam da siap da kek korang ni,bahan2 pun bukan la susah sangat,xdenye nak guna baking powder ke, soda bikarbonat ke, aising ke, blablabla.,sangat simple dan sedap.

    Sape la punya idea yang cipta kek ni ek, nak kate kek tak pulak dimasak dlm oven,gune peti ais je,.nak kate bukan kek macam kek pulak,papela janji ko sedap untuk aku makan,.warghh aku semakin terliur,.bak kate orang kalo makan ni "Mak mertua lalu pun tak perasan",yang jadi masalahnye sejak bila pulak aku ade mak mertua..Aisey! kahkahkah.

                           Nyum nyum kek batik sedapnya..
      
         Lagi satu aku peratikan rupa kek batik ni takde la lawo pon rupa parasnya,kalo nak dibandingkan dengan kek2 yang dijual dikedai kek diluar sana, bak kate aku macam "taik cicak" je rupenye.Tapi cuba try test tengok, kalo wat satu dulang, dengan dulang2 pon korang makan.Ahakz! mungkin rahsia nya terletak pada bahan2 yang digunakan.Terima kasih la kat kawan2 kat hostel dulu,korang yang pekenalkan kat aku kek ni kalau tak sampai tua ganyut pun tak tau aku apa kek batik tu. 


                                
"Kek batik tu hape cu? sejenis kain batik berbentuk kek ke? batik lepas ke batik sarung?".


   Mesti cucu2 aku nanti sangat sedih dan simpati ngan aku serta menangis didalam hati,mesti kutuk2 aku baik punya! ni yang dorang cakapkan kot.


"Nek Rox ni dulu time muda2 mesti tak reti masak pape,kek batik pon tak tahu,pelik2",


   Hello!!! nenek korang ni reti masak okai!Cop2! bile masa plak aku de cucu ni. Arghh!! Ayeen sile hentikan lamunan mu itu, sambil tampar pipi aku yang gebus ni..Ha dah kembali ke alam nyata,syukran,syukran!.Heeee..kek batik, kek batik dan kek batik. 


  So entri aku kali ni nak mengajar ye anda2 semua diluar sana cara membuat kek ini. Hari aku nak jadi cikgu memasak!! baca dan buat elok2 nanti cikgu rotan kang! heip! garang tak?..ngee..so lakonan ku sebagai cikgu bermula dari sekarang. ACTION!!


                   ****************************************************


Amacam murid2? cantik tak cikgu korang ni..
   
     Ok selamat datang murid2 ke dalam kelas masakan Cikgu Ayeen. Mula2 sebelum kita nak masak kan kita kene la tahu apa bahan2 nya dulu,kalau takde bahan nak masak ape.Masak la diri sendiri.ngee. Baiklah bahan2 nye seperti dibawah, Salin2!








    Dah dapat bahan-bahannya?? senangkan.Kalo bende2 tu sememangnye da ada kat umah tak payah susah2 korang nak beli, amek je.Sekarang jum kita mula buat kek ni okai. Ikut cikgu ye murid2..ikut cara kat bawah ni.


CARA-CARANYA


Patah²kan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar.Patahkan 3 atau 4 ye.







Masukkan butter ke dalam periuk atau kuali yang telah dipanaskan. Biar sehingga butter tu habis mencair. 


Kemudian masukkan milo dan sedikit gula. Kacau sehingga sebati. Jangan biarkan campuran butter dan milo tu membeku atau bergumpal ye.


Pastuh, masukkan koko, telur yang telah dikacau dan 1/2 cawan air tadi ke dalam kuali tersebut.T

hen, masukkan susu pekat tu. Bila dah tengok campuran coklat tu dah mendidih dan takde yang bergumpal, korang boleh la tutup api tu. 







             Ni hasilnya bila da campurkan semua bahan2






      Last skali, masukkan biskut marie yang dah dipatahkan tu ke dalam kuali tu. Kacau gaulkan dan masukkan dalam loyang kemudiannya. Mampatkan semampat²nya kat dalam loyang tu.






                                       Mampatkan ye.





      Lepas korang dah mampatkan, masukkan dalam peti sejuk korang. Lepas sejam dua bolehlah korang melantak kek batik tu.






SELEPAS BEBERAPA JAM

Da boleh makan.ngap! ngap!


    Okay sume.Da siap pun kek batik kita ni,so pasni kalau buat huluq2 ckit kat cikgu ni sebagai membalas jasa kayh.Ahakz! Selamat mencuba kat rumah, kalo bulan2 pose ni leh huluq kat jiran sebelah,jgn dok makan sorg je.Tak baik! kalo wat tyme raya leh la hidangkan kat jiran2 yang datang umah.Kan kan kan.. Selamat Berpuasa,belum raya lagi ye.Sabar2.

                ****************************************************

SELAMAT  MENCUBA TRY TEST

Sharing is Loving :}

0 comments:

Related Posts with Thumbnails