welcome note

Jum jadi follower saya!

kahwin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KLIK KLIK INI

online user

KLIK KLIK SINI

Aug 10, 2010

Ramadan menjelma...

Salam OLL..




Selamat datang Ramadan... beberapa hari lg ramadan akan menjelma..bulan keberkatan..semua umat islam didunia ni akan myambut kedatangan ramadan...aku pon x melepaskan diri utk myambutnye..bg aku bln ramadan amat memberi kesan yg besar dlm hidup aku dimana aku kehilangan org yg disayangi pd bulan yg mulia ini....semua org pon ade kisah yg tersendiri pada bln ramadan kan..bulan yg istimewa...ada yg gembira ada yg bersedihhh... tp ape yg penting adalah kite mengerjakan rukun islam ni dgn penuh kusyuk n semangat.. wahhh2.. pandai gak aku berkata2..ngeeeeeeee..

                                   bykkan beribadah

Sbnrnye aku nak cita ape istimewanya ramadan ni dimata aku..hehhe..banyakk taw keistimewaan bln ramadan ni..xde kat bulan2 laen.. ape die keistimewaan ni... antaranya ialah: 


1) Masa ni la kita nak beribadah besungguh2..nak merebut peluang mengutip2 pahala yg amat banyak dibulan ni...cth nye solat terawih,.bersedekah,zakat fitrah( jgn dilupa)..


                                                    bayar zakat ye...


                                  tgn yg memberi lbh baik dr yg  menerima..


2) Ada morehhhhh..haha..ni plg dituggu2 pas solat terawih kan..mesti ade morehh..best tu..bermacam2 makanan yg ade..org tu sedekah org ni sedekah..agaknye sbb tu surau or masjid penuh(slalunye budak2 la)...hikhik


                                                     tgk tu..hahaha..


                                                      ni yg best ni...


3) Malam Lailatulqadar...Malam Lailatul-Qadar sunat dicari,.. kerana malam ini merupakan suatu malam yang diberkati serta mempunyai kelebihan dan diperkenankan doa oleh Allah S.W.T. Malam Lailatul-Qadar adalah sebaik-baik malam mengatasi semua malam termasuk malam Jumaat.,selalunye 10 malam terakhir drpd malam ganjil...kejar lahh!!!!






4) Adanye bazar2 ramadan..bulan laen mane ade!!!meriahh gile la...happening..bemacam2 aneka juadah lauk pauk,kuih muih,roti moti,air mair..sebut je nak ape semua ade..tp kene igt..sbb ikut kan nafsu mkn...sume nmpk sdp je..kite pun beli byk2..akhirnye bile berbuka.. x habis pon sumenye...kan membazir tu!!! nafsu2..korang tgk la pic2 sume ni..saje je letak byk2 bg korang terliur..hahahha





                                                        terliur aku...

                                    bermacam2 kaler...

                                pilih dik pilih abang pilih kak..

                                 macam-macam ada..


5) Kene bgn sahur..hehhee..bulan2 laen x perlu la anda nak gatal2 bgn sahur melaenkan puasa sunat atau ganti..heheh,,ni org ssh nak wat (temasuk aku)...payahnye nak bgn,kdg2 x bgn..heeeeeeee..

                  cara2 nak kejutkan org bgn sahur..


6) Berbuka!!!..ni yg paling ditunggu2 oleh semuaaaaa...yehaaaa..stlh menahan lapar dan dahaga..tiba la masa utk berbuka..plg best berbuka bersama keluarga..bestnye..bg yg diperantauan..x dpt den nak nolongnye,hehhe (kan ridzuan kan..xpe awk anggap sy mcm keluarga awk ye..syg kamu..)..hehehhe..

                                    seelok-eloknye dimulakan dgn kurma



7) Amalan bertukar2 juadah..amalan ni kat kampung2 slalu dipraktikkan..slalunye kat bandar2 ni amalan ni da kurang..ntah2 xde kan..mmg best..hubungan silaturrahim pon betambah rapat..semangat kejiranan macam ni la yg perlu dipupuk...ahh tetiba kenangan lalu menjenguk..rindunye!!!! rindu masakan mak..emmm..

                                   gambar hiasan..hehe
   
8) Bubur lambuk!!!! tyme2 bln ramadan..bubur lambuk plg dicari2..popular gile la tyme bulan ramadan..hehe..sanggup org beratur pjg nak dptkan bubur ni..sdp nye..nyum2..kalo pasal bubur lambuk ni..kalo kat KL.. bubur lambuk Kg Baru la plg popular..wahhh dulu masa skolah aku ske g amikk..hahaha

                                panjang gila org beratur..heheh
                                         
                                     berperiuk2 nyeee....


heheh..mcm mane?? menarikkan bln ramadan ni.. mari la sambut kedatangan nye bersama2..tp jgn lupa tgk anak bulan dulu ye..hehehhe..akhir kata.. SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK..



Sharing is Loving :}

2 comments:

raflessia07 said...

nicee!!~

ayeen muhammad said...

thankz syg...ngeee

Related Posts with Thumbnails