welcome note

Jum jadi follower saya!

kahwin

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KLIK KLIK INI

online user

KLIK KLIK SINI

Aug 24, 2010

SEBAB BERGADUH!

       Hye semua,da lama aku tak menulis ni, rasenya da 2 hari aku tak berceloteh.Bukan tak ada idea tapi rasa macam tak ada mood sangat.Mungkinkah ada kene mengena dengan tajuk diatas?? hahaah.Jeng jeng jeng!.Okai la aku nak cerita ,bagaimana boleh tercetusnya pegaduhan2 kecil ni sewaktu bercinta. Biasa la kan "Sedangkan lidah lagi tergigit ini pula suami isteri" tp dalam konteks ni bukan suami isteri yang kita bincangkan,tetapi PASANGAN KEKASIH.Sebenarnya bergaduh ni perkara biasa bagi pasangan yang normal,yang tak nomalnya kalau tak ada begaduh2 langsung.Kadang2 dengan pegaduhan hubungan kita akan menjadi semakin rapat,SERIUS!!




     Sering kita tertanya2 bagaimana pegaduhan boleh terjadi walaupun pada perkara2 yang kecil.Sebenarnya bergaduh merupakan satu cara kita memahami pasangan kita dengan lebih dekat,kita boleh mengetahui apa yang pasangan kita sukai dan tidak suka.Kat bawah ni aku senaraikan apa yang menyebabkan pasangan begaduh.


1) Ketakutan 
- Takut dalam konteks ni adalah bermaksud korang ataupun pasangan, takut tergugat.Merasa kurang yakin terhadap cinta samaada rasa yang diri tak cukup bagus,tak sesuai dan tak cukup manarik untuk pasangan.Walaupon semuanya hanya tanggapan negatif je.Kadang2 disebabkan oleh kegagalan kisah cinta yang lalu anda jadi macam ni,So sebagai pasangan,anda kene yakinkan pasangan anda tu,tunjukkan yang anda sangat sayang dia agar tanggapan negatif dalam kepala otak die pun terhapus begitu sahaja.










2) Merasa diri tak difahami,tak dihormati dan disayangi.
-Semua orang nak diri difahami,dihormati dan disayangi dan bila kita berdepan dengan pasangan yang tak memberikan apa yang kita nak tu kita akan jadi cepat melatah dan marah.Jadi jika kita nak orang hormati kita,kita mestila terlebih dulu menghormati org kan.Macam tu jugak kalo nak rasa difahami dan disayangi,kita mesti faham dan sayangi orang terlebih dahulu, baru kita akan dapat apa yang kita nak. So sebagai pasangan yang baik, anda mesti memahami,menyayangi dan menghomati pasangan anda..Percayalah anda akan dapat balasan yang sama.


3)Tak meletakkan hubungan sebagai perkara penting dalam hidup.
-Ramai orang meletakkan hubungan mereka sebagai pekara terakhir dalam kehidupan seharian,tak memberikan pehatian yang sepenuhnya terhadap hubungan tesebut akibatnya hubungan anda tak berjalan lancar,Masing-masing akan berasa jauh,lame2 akan menimbulkan ketidak puasan dan terjadinya pergaduhan.Jadi luangkan sedikit masa dan beri perhatian terhadap hubungan.






4)Saling salah menyalahi
-Masing-masing tidak mahu mengakui kesalahan sebaliknya saling menyalahi satu sama lain.Ini merupakan kesilapan yang besar kerana daripada perasaan cinta ianya boleh bertukar kepada perasaan benci yang membuak2.Jadi sebelum saling menyalahi apakata anda menarik nafas dan fikirkan semula hal tersebut.Ego harus dilepaskan sejauh2nya jika anda sayangkan hubungan yang dibina.






5)Tak menyembuhkan hati telebih dahulu.
-Maksudnya, dalam kehidupan ni kita akan bercinta seberapa banyak kali sebelum menemui cinta sekarang ini.Disebabkan kegagalan cinta2 yang lalu kita tak memberikan masa utk diri kita menyembuhkan luka yang lalu tu terlebih dahulu akibatnya kita sering melakukan kesilapan yang sama macam dulu berulang-ulangkali dan kita tak merasakan apa yang kita buat tu salah.Jadi sebelum tido sila fikir2kan setiap tindakan yang kita wat tu betul atau salah.








P/s- Untuk kesedaran diri aku sendiri gak.hehehe,.
Sharing is Loving :}

2 comments:

ken said...

quite true.. macam ini relationship tentu susah.. =)

ayeen muhammad said...

ken: yang penting ialah jujur,saling pecaya dan tak ego..

Related Posts with Thumbnails